söndag 27 mars 2011

Tårtmani

Hallojs

Ligger i soffan o e superförkyld, det kom igår o det jättefort. Challen mår också dåligt o ligger där uppe o sover. Hans far har lämnat oss över dagen och farit till Sölvesborg för att bygga på sin båt.

Igår kväll var vi hos Niclas o Sofie i Bjärnum, en mkt trevlig kväll där vi åt god mat, provade bröllopsbubbel inför deras kommande sommarbröllop samt släckte ner under "earth hour" som sig bör. Vi kom fram till att det var ganska mysigt med en massa tända ljus o bara sitta o prata istället för att glo på TV som man alltid gör annars.

Under dagen igår bakade jag en testtårta inför deras bröllop som jag tog med mig till dem. Jag har tyvärr ingen bild på den, men den var mest som ett smaktest mer än utseendetest. Fyllningen blir hemmagjord jordgubbssylt, vit chokladmousse samt flädersaftindränkta sockerkaksbottnar. Utanpå tårtan blir det marängsmörkräm samt marsipan :)

Vad lärde jag mig igår då:

  • spritsa en sträng marängsmörkräm längst ut i kanten av varje kakbotten och fyll sedan med mousse eller sylt så blir tårtan stadigare
  • låt fyllningen bli riktigt hård innan den läggs på tårtan
Ska testa att göra en tårta till lite längre fram, jag behöver också öva på att spritsa och modellera med marsipanen.

Idag blir det inget kreativt gjort alls, e för sjuk för det, men istället bjuder jag på några bilder på mina fat som jag gjort i veckan, så håll till godo :)

peace out

/J


Kakfatet "Rose"




Tårtfatet "Randi"



Tårtfatet "Randi" i närbild



Det gröna tårtfatet i glas heter "Paula"


4 kommentarer:

  1. Jag är gärna med i en testpanel för dina tårtor :)

    SvaraRadera
  2. hehe, det får du så gärna vara, svårt att träna på att baka om man inte har nån som äter upp dem :)

    SvaraRadera
  3. Jag provsmakar också gärna så ofta du vill :-) Tårtan var fantastisk, mina föräldrar tyckte också jättemycket om den. Snygga kakfat förresten, min favorit är nog rose fast alla är jättefina.
    Ha en bra dag och krya på er. kram Sofie

    SvaraRadera
  4. Jättekul att ni gillade tårtan Sofie! Jag lovar att göra mitt yttersta för att det ska bli en lika god tårta på er dag :)

    Kul att du gillar kakfaten, jag kommer ju göra några tårtfat till er tårta, men om du vill låna ett kakfat (t.ex. Rose), alt. köpa ett, till bröllopet så får du gärna göra det. Tänkte ifall ni ska servera några kakor eller dylikt?

    kramis J

    SvaraRadera