måndag 25 april 2011

Projekt köksstolar

HÄJ!

Det var inte igår... nä det var det sannerligen inte! Jag har haft fullt upp o inte hunnit/orkat blogga. Men jag har haft konstant dåligt samvete så nu tänkte jag råda bot på det :)

Mitt senaste projekt har bestått av att skaffa nya kökstolar. Från början hade jag tänkt ha fyra olika stolar som jag bara skulle måla i samma färg, men så hittade jag fyra fula stolar på Pingstkyrkans loppis som jag såg framför mig i mitt kök, i en annan tappning då såklart :) 45 kr fick jag betala för stolarna som är från 1954 och gjorda i Bjärnum.

Före




















Det tog en väldans tid och massor av energi att strippa stolarna på det hemskt mossiga och noppriga originaltyget och den fyllning som fanns där under. Riktigt äckligt 60-årigt damm spred sig genast :P













Sedan slipade jag, torkade och grundmålade dem



















Eftersom jag älskar färg så fick det bli en pigg och fräsch turkos kulör samt ny och fräsch fyllning i form av skumgummi (finns på Jysk och kallas Hobbyskum) och vadd.













Mamma, jag, Glen och Challe åkte ner till Malmö och besökte Stoff & Stil där jag köpte diverse vackra tyger till både stolarna och husvagnen. Så här blev resultatet efter mycket stor möda och många svordomar :) (OBS! det hör till) Tyvärr gör bilderna dem inte riktigt rätta, de är mkt finare i verkligheten :)


Efter





Panamavävd gråbeige bomull med rosa rosor






























Så nu har vi fyra nya romantikkitschiga stolar i köket!

1 kommentar: