fredag 12 oktober 2012

Dop- och begravningstårtor

Hallojs

Nu har det hänt mycket sen jag skrev här sist. Jag och Glen har fått en till pojke, Wesley, för ca fem månader sen. Inte alls en flicka som vi tidigare trodde. Så klänningarna jag sydde och lade ut bilder på här på bloggen har inte blivit använda. Denna goa lilla gosse döpte vi för några veckor sen i Västra Torups kyrka. Samma kyrka som vi gifte oss i och som även Charley döptes i.

Jag har egentligen inte så mycket tid över att vara kreativ så jag tar givetvis varje chans jag får. Till dopet bakade jag därför tårtan själv. Det blev en tårta från min nya bibel Lomelinos tårtor, nämligen Blåbärstårta med citronsmörkräm. En megahög och mäktig men mycket god tårta :) Egentligen bakade jag faktiskt två tårtor, överambitiös som jag är, men bara en halv gick åt då det var en hel drös som var tvungen att tacka nej till dopet i sista minuten pga sjukdom. Men jag gav bort resten till Charleys dagisfröknar och Glens jobb, så det löste sig :)

Vi har också varit med om begravning då min kära svärmor gick bort efter lång tids sjukdom. Jag ville förstås göra vad jag kunde för att hjälpa till och bakade därför tårtor till begravningskaffet. Det blev en tårta tillägnad min svärmor som jag valt att kalla "Angel Cake", delvis för att hon nu är en ängel i himlen och delvis för att tårtan smakade lite som den gamla svenska efterrätten Änglamat (Tack Niclas och Sofie Lindhe för att ni introducerade denna efterrätt för mig).

Tårtan bestod av tre ljusa bottnar med lingonmousse samt vit chokladmousse som fyllning samt en italiensk marängkräm utanpå. En kombination helt utifrån mitt eget huvud.

Vila i frid kära svärmor <3

Till alla andra: ta vara på varandra!

kram Jenny






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar